Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Amit a Házi feladatról tudni kell!

2010.10.16

Zsuzsika tanító néni oldaláról átvett hasznos olvasnivaló a kedves szülőknek.


Házi feladat: amit a szülőknek tudniuk kell

Angliában az iskolákban egyre elterjedtebb, hogy a házi feladat elkészítésének menetét a tanórákon a pedagógus és a diákok együtt tervezik meg. A tanárok gondoskodnak arról, hogy a gyerekek egyéni szintjüknek megfelelő feladatokat kapjanak.

A következőkben néhány hasznos tanácsot adunk, hogy mennyi időt kellene a gyermeknek a házi feladat elvégzésével töltenie, és ehhez hogyan tudunk segítséget adni neki.

A házi feladat irányelvei az általános iskola alsó és felső tagozatán


A hangsúly azon van, hogy a házi feladat hogyan tud segíteni a gyereknek a tanulásban, nem pedig azon, hogy mennyi időbe telik azt elkészíteni. Például ha néhány gyerek gyorsabban dolgozik, mint a többiek, akkor jóval több feladatot tud elvégezni kevesebb idő alatt. Megközelítő arányszámokkal az irányelvek a tanulásra fordított idő tükrében az alsó tagozatos gyerekek esetében:


•    Öt- és hatéveseknek: fél óra naponta


Felső tagozatos gyermekek esetében:


•    Hét- és nyolcévesek: 45–90 perc naponta

•    Kilencévesek: egy-két óra naponta
•    Tíz- és tizenegy évesek: 1,5–2,5 óra naponta

Ne legyen elvárás az, hogy sokkal több időt szánjon a gyermek a házi feladata elkészítésére.  Nem számít az sem, ha a feladatok elvégzése nem tart annyi ideig, mint fent részleteztük, amennyiben az eltelt idő hasznossága mérhető.


Különböző házi feladatok


Minden házi feladatnak kapcsolódnia kell a gyermek órai munkájához. Mindazonáltal nem megfelelő, ha a gyermek csak írásbeli házi feladatot kap. Fiatalabb gyermekeknek a házi feladat javarészt lehet:


•    olvasás a szülővel, pedagógussal,

•    készségfejlesztő játékok használata a matematikai készségek fokozására.
Nagyobb gyermekeknek a házi feladatának az alábbiakat kellene tartalmaznia:

•    olvasás,

•    osztályban történő prezentációra való felkészülés,
•    különböző információk értelmezése,
•    valamilyen tárgy elkészítése (a technikaórához hasonlóan),
•    egy egyszerű tudományos kísérletet kipróbálása,
•    főzés.

Szintén nem számít az, ha a feladat elvégzése nem tart addig, amíg a fent részletezett óraszámok mutatják, ha összességében hasznos volt a tevékenység.


Hogyan segíthet a házi feladat?


Az iskolák örülnek annak, ha a szülő támogatja a gyermeket a házi feladat elkészítésében. Emellett azonban azt is szeretnék látni, hogy a gyermek hogyan boldogul egyedül. Ahogy a gyerekek egyre idősebbé válnak, különösen fontos, hogy egyre önállóbbá váljanak a tanulási folyamatban.

Feltételezhetően a gyermek is többet tud kihozni egy feladatból, amennyiben a szülő segítséget nyújt neki. Ha azonban a szülő nem biztos abban, hogy pontosan mekkora szerepet is kellene vállalnia az otthoni feladatok ellátásában, hasznos, ha ezt megbeszélheti a gyermek tanárával.

Nem otthon történő házifeladat-végzés


A gyerekeknek lehetősége van elkészíteni a leckét az iskolában és felügyelettel ellátott iskolaórákon túli klubokban, Magyarországon a napköziben. Ez utóbbi az iskolai szolgáltatások egyfajta kiterjesztése a tanulás támogatására.


A házi feladatok ellenőrzése


Az iskoláknak tájékoztatást kell adniuk az elvégzett leckéről. Ez történhet úgy, hogy a gyermeket tájékoztatják arról, hogy


•    mennyire végezte jól a munkáját,

•    hogyan végezhetné jobban a feladatát.
Ez nem minden esetben írásos véleményt jelent a tanártól. Néha az értékelés órai keretek között történik, vagy a pedagógus egy-két írásbeli megjegyzéssel látja el az elvégzett munka egy-egy részét.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.